Att bada badtunna främjar både det psykiska och fysiska välbefinnandet

Att bada badtunna främjar både det psykiska och fysiska välbefinnandet | Kirami

@sannamaijap_photos

 

När man efter en hektisk dag eller vecka växlar om till fritid går tankarna först till uppvärmningssysslor och sedan till badande, man kopplar av och glömmer bort arbetet och bekymren. Samtidigt kan man njuta av frisk luft, för beklagligt många av oss tillbringar sina dagar sittande på kontor.

Att bada badtunna innebär ofta socialt umgänge, samvaro mellan makar eller i familjen. Eller så bjuder man in även grannar och bekanta. Å andra sidan får man dock inte heller glömma bort att man gott och väl också kan njuta av badtunnans värme helt ensam. Var och en av oss saknar lite egen tid ibland, och vad är väl skönare än att få sitta i en badtunna i lugn och ro.

 

Att bada badtunna främjar både det psykiska och fysiska välbefinnandet | Kirami
Att bada badtunna främjar både det psykiska och fysiska välbefinnandet - Jere Friberg

 

Smeker hjärtat, musklerna och lederna

Det finns inte ännu några egentliga forskningsresultat om badtunnebadandets hälsoeffekter men det finska vattenmotionsinstitutet Suomalainen Vesiliikuntainstituutti Oy har undersökt vattnets effekter i terapibruk.

Hjärtfrekvensen är 10–20 slag lägre i vatten, eftersom vattnets hydrostatiska tryck bidrar till det venösa återflödet från de nedre extremiteterna och bukhålan till brösthålan, hjärtats slagvolym ökar och hjärtat pumpar mer blod vid varje slag. Det hydrostatiska trycket bidrar också till lymfcirkulationen, vilket minskar svullnaden i lederna.

I vatten är musklernas elektriska aktivitet lägre och reflexfunktionen avtar, vilket kan hjälpa personer som lider av stelhet eller muskelspändhet. Vattendensiteten, lyftkraften, det hydrostatiska trycket och strömningsegenskaperna minskar belastningen mot lederna och ger motstånd vid vattenrehabilitering. Vattnets lyftkraft minskar dessutom personens vikt. Därmed är det ett bra element för personer med begränsad eller smärtsam rörlighet eller fysiska aktivitet på land eller som lider av besvär i luftrören och cirkulationsorganen.

Egentlig vattenterapi kräver visserligen en större bassäng jämfört med de flesta badtunnorna, men vattnets positiva effekter är desamma. Om du önskar dig en badtunna med rum för fysiska övningar, rekommenderar vi att du läser mer om minibassängen Grandy.

För varmt badvatten och för lång tid i tunnan kan orsaka vätskeförlust. Det är alltså viktigt att dricka vatten också därför. Om du badar badtunna i kyligt eller kallt väder rekommenderar vi att du skyddar huvudet, till exempel med en badhatt eller en mössa, eftersom huvudet leder bort mycket värme.

 

Glöm inte lämplig temperatur och tillräckligt vätskeintag | Kirami
Glöm inte lämplig temperatur och
tillräckligt vätskeintag

Glöm inte lämplig temperatur och tillräckligt vätskeintag

Den rekommenderade temperaturen i en badtunna är högst 37 grader, det vill säga detsamma som människans kroppstemperatur. Värme lindrar värk och ökar kroppens elasticitet. Värmen verkar också avslappnande och bland annat endorfiner utsöndras i kroppen. Samtidigt sjunker pulsen och blodtrycket.

Värme ökar blodcirkulationen och vidgar kapillärerna. Det ökar ämnesomsättningen, vilket innebär att syre och näringsämnen lättare når cellerna och slaggämnen på motsvarande sätt lättare avlägsnas. Efter badtunnebadandet är det viktigt att man kommer ihåg att dricka rikligt med vatten, så att slaggämnen som satts i rörelse kommer ut ur kroppen. Om man dricker för lite kan det leda till huvudvärk eller nackont.

För varmt badvatten och för lång tid i tunnan kan orsaka vätskeförlust. Det är alltså viktigt att dricka vatten också därför. Om du badar badtunna i kyligt eller kallt väder rekommenderar vi att du skyddar huvudet, till exempel med en badhatt eller en mössa, eftersom huvudet leder bort mycket värme.

 

Läs mer om hur kyla och värme påverkar kroppen

 

Renhet är till hälften njutning och till hälften hälsa

När man badar badtunna är det viktigt att man ser till både den personliga hygienen och badtunnans hygien. Man ska duscha och vid behov också skölja fötterna innan man kliver in i tunnan. Om barn i blöjåldern badar i tunnan rekommenderas badblöjor.

Om man har samma vatten i badtunnan under längre perioder ska den utrustas med en behörig filterapparat och hållas ren med hjälp av bassängkemikalier. Genom att se till hygienen visar du också hänsyn mot andra badare och kan njuta av badandet med gott samvete.

 

Renhet är till hälften njutning och till hälften hälsa | Kirami
Renhet är till hälften njutning och till hälften hälsa - @leila.hoo

 

Med hygieniska hälsningar

Taina Hujo-Oittinen
Kirami

 

 

Det är enkelt att ta hand om badtunnans hygien

Enkel vattenhygien i Kiramis badtunna