Gör vattengympa i en badtunna

Gör vattengympa i en badtunna | Kirami

 Kuva: Vuokatti Ski Team Kainuu | Kirami Foton och video: Niko Simola

Vattengympa i badtunna 

Att bada balja är ett utmärkt sätt att slappna av, men med goda råd kan man också motionera i en balja. Vattengymnastik gör gott för lederna och vävnaderna, och motståndet från vattnet ger rörelserna effekt. Varmt vatten sätter också fart på blodcirkulationen. Fysioterapeut Teija Simola gjorde en gympa i Kiramis badtunna som vem som helst kan göra i sin egen badtunna. 

 

Teija Simola i Sastamala är en av två ägare till företaget Kunnon Startti, som erbjuder gymverksamhet, gruppmotion och fysioterapi. Simola jobbade tidigare som fysioterapeut inom företagshälsovården innan hon startade ett eget företag. Simola säger att du kan gympa i badtunnan allt efter egen kondition. 

– Varmt vatten är perfekt för just kroppsvård. Värmen i baljan gör i sig att du slappnar av, vattnet stöder rörelserna och möjliggör flytande rörelser, som får dig att slappna av. Ett lugnt rörelsetempo gör gott för kroppen och det är lättare att utföra exempelvis tänjningar i vatten, berättar Simola.

 


Varmt vatten är perfekt för just kroppsvård. (kort version av vattengympa i en badtunna). 

 

– Badtunnans storlek och vattendjupet sätter förstås gränser för vad du kan göra. Rörelserna i badtunnan utförs därför helst i sittande eller halvt liggande ställning. Längre personer kan kröka på benen en aning när de gör rörelserna. Det går att använda olika slags redskap i en badtunna precis som i en bassäng.

Du kan gympa i badtunnan till exempel medan den värms upp, när vattnet inte är för hett.

– Mindre än 30 minuter vattengympa i 34–36 grader värmer skönt och låter dig utföra tänjande och avslappnande rörelser. Man kan gärna gympa före det egentliga badet. Var och en kan gärna hitta sig en lämplig temperatur där badtunnegympan känns skön. Innan gympan kan du värma upp genom att bära klabbar, huka och resa dig i luften och kliva upp för trapporna utanför badtunnan. 

 

Teija Simola | Du kan gympa i badtunnan till exempel medan den värms upp, när vattnet inte är för hett | Kirami
Du kan gympa i badtunnan till exempel medan den värms upp, när vattnet inte är för hett.

 

Vattengymnastik är till nytta för alla

Vattengympa är en utomordentlig motionsform.

– Det varma vattnet sätter fart på blodcirkulationen och får en att bättre slappna av, vilket gör vävnaderna mer flexibla och lederna smidigare. Vattnet motarbetar rörelser och får musklerna att arbeta effektivare. Vattnet skyddar mot belastning av lederna, och vattengympa är således lämpligt för alla oavsett ålder.

Badtunnegympa kan också främja rehabilitering.

– Vattengympa används mycket vid rehabilitering av bland annat olika knäskador och är till stor nytta i rehabiliteringsskedet av tävlingsidrott. Man kan också intensifiera andningen: trycket ger ett motstånd vid inandningen när bröstkorgen utvidgas och främjar dess sammandragning vid utandningen.

 

Teija Simola | Badtunnegympa kan också främja rehabilitering | Kirami
Badtunnegympa kan också främja rehabilitering.

 

Teija Simola uppmuntrar alla att röra på sig mångsidigt.

– All motion är bättre än att sitta stilla. Som motvikt till vattengympan bör man gärna ägna sig åt också annan motion. 
Simola påminner ändå om att inte ens lätt vattengympa är lämplig för alla.

– Om man till exempel har obehandlat högt blodtryck, hjärtinsufficiens i obalans eller en akut infektion är det skäl att noga överväga vattengympans lämplighet. Om man är osäker är det skäl att kontrollera saken med hälsovården. 

 

Teija Simola | All motion är bättre än att sitta stilla | Kirami
All motion är bättre än att sitta stilla.

 

Trevlig upplevelse 

För fysioterapeut Teija Simola är olika jippon välbekanta, varför även samarbetet med Kirami kring badtunnegympa kändes naturligt.

– Jag hade redan tidigare grunnat på att man kunde ha kul i badtunnan och gympa i den. Jag berättade skämtsamt om idén för en medarbetare hos Kirami, sedan rullade saken bara vidare. I dagsläget vistas folk mer hemma, så det här ligger också i tiden, berättar Simola.

– Jag har alltid deltagit i olika projekt. Inom företagshälsovården deltog jag i det nationella programmet I form för livet. Jag har också verkat som idrottsfysioterapeut för Finlands olympiska kommitté vid Universiad i Neapel 2019, ett internationellt idrottsjippo för studerande. Jag har alltid varit fascinerad av olika arbetsuppgifter, så även visavi badtunnegympan.

 

Teija Simola uppmuntrar alla att röra på sig mångsidigt | Kirami
Teija Simola uppmuntrar alla att röra på sig mångsidigt.

 

Simola berättar att inspelningen av vattengympavideon var intressant upplevelse.

– Där i badtunnan måste jag noggrant planera hur rörelserna fås med på videon. Det var en ny läroerfarenhet även för mig. 
Simolas son svarade för inspelningen av videon. 

– Min son Niko filmade in videon. Filminspelning är hans hobby. Han såg till att vi fick med olika fina bildvinklar och stämningar. 
Se videon här med Teija Simolas badtunnegympa för skinkorna och mellankroppen. Vi kommer framöver att publicera fler videor med vattengympa, så lägg bloggen för uppföljning om du framdeles vill ha fler instruktioner för gympa i badtunnan.

Fysioterapeut Teija Simola | Vattengympa i Kiramis badtunna  | Kirami
Fysioterapeut Teija Simola

 

Kontakt information:

Fysioterapeut

Teija Simola

teija.simola@kunnonstartti.fi

+358 (0)45 131 3109

http://www.kunnonstartti.fi/

 

 

 

Fotograf Niko Simola | Vattengympa i Kiramis badtunna | Kirami
Fotograf Niko Simola

 

 

Kontakt information: 

Fotograf

Niko Simola

simola.niko@gmail.com

 

 

 

 

 

Badtunnegympa för skinkorna och mellankroppen. 

 


Se videon med Teija Simolas badtunnegympa för skinkorna och mellankroppen. 

 

 

 

 

Etiketter