Euroopan arjen epävarmuus kasvattivat Kiramin liikevaihtoa

3.12.2015, 15:08

Euroopan jatkuvat talousvaikeudet ja arjen epävarmuus kasvattivat Kiramin liikevaihtoa

Euroopan suurimman kylpytynnyrien valmistajan Kirami Oy:n liikevaihto kasvoi viime vuodesta. Hyvän tuloksen moottoreina ovat olleet korkealaatuiset tuotteet, kattava lisävarustevalikoima, kasvava jälleenmyyjäverkosto sekä vallitseva taloustilanne ja vapaa-ajan trendit.

Kiramin vuoden 2015 liikevaihto syyskuussa päättyneellä tilikaudella oli 7,5 miljoonaa euroa. Kokonaisliikevaihto kasvoi 11 % ja vienti kasvoi 18 % edelliseen vuoteen verrattuna. Suhteellisesti eniten kasvoi Ranskan vienti seurauksena jälleenmyyjäverkoston merkittävästä laajentumisesta. Lupaavat kasvuluvut saatiin myös Hollannista, Ruotsista ja Sveitsistä. Tilikaudella toimitettiin kaikkiaan 4417 tynnyriä, mikä vahvistaa Kiramin asemaa kylpytynnyrien kärjessä.

”Vallitseva epävakaa taloustilanne ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksien runsaudenpula näyttävät suosivan tuotteitamme. Kylpytynnyri on investointi omaan pihaan, vapaa-aikaan ja hyvinvointiin. Korkealaatuisten kylpytynnyrien pitkäikäisyys ja alhaiset käyttökustannukset puhuvat paljuhankinnan puolesta, jos vaakakupissa on esimerkiksi koko perheen kaukomatka”, summaa toimitusjohtaja Mika Rantanen.

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran sekä New Economics Foundationin julkaisun1 mukaan arkielämän ja hyvinvoinnin luonne on muuttunut yhteiskunnan vaurastuessa ja vapautuessa. Valtaosa suomalaisista ei kärsi materiaalisesta puutteesta ja perustarpeet ovat melko hyvin tyydytetyt. Samanaikaisesti ihmiset reagoivat arjen epävarmuuden ja monimutkaisuuden kasvuun yksinkertaistamalla elämäänsä. Tämä näkyy muiden muassa slow life-liikkeen, downshiftingin ja vahvojen brändien suosion kasvuna.

Kirami osallistui lokakuun lopussa Kölnin Aquanaleen, joka on yksi merkittävimmistä spa- ja wellnessalan ammattimessuista Euroopassa.

”Aquanalessa oli 26 600 kävijää kaikkiaan 117 maasta. Olimme tapahtuman ensimmäinen ja myös ainoa puulämmitteisten kylpytynnyreiden valmistaja.

Puilla lämmittäminen, saunominen ja porukalla kylpeminen ovat slow lifeä parhaimmillaan, joten uima-altaiden ja poreammeiden keskellä tuotteemme herättivät runsaasti kiinnostusta. Saimme toistasataa kontaktia, joista useampi on johtamassa jälleenmyyntisopimuksiin.”

Lisätietoa:

Toimitusjohtaja Mika Rantanen, mika.rantanen@kirami.fi, 045 676 9954.

Markkinointivastaava Taina Hujo-Oittinen, taina.hujo-oittinen@kirami.fi, 045 122 5783.

1) Hämäläinen, Timo. 9.2.2014. “Hyvinvoinnin lähteet niukan talouskasvun ja budjettileikkausten maailmassa”. Well-Being and Beyond: Broadening the Public and Policy Discource -kirjan keskeiset johtopäätökset

Kiramin tuotteet Kölnin Aquanalessa – luonnollisuus ja yhdessäolo kylpytrendinä myös Keski-Euroopassa 2015

Tagit