Syyshämärät ja pakkasillat houkuttelevat paljuttelijoita

5.10.2015, 12:48

Taloustutkimuksen raportti paljastaa: syyshämärät ja pakkasillat houkuttelevat suomalaisia paljuttelijoita eniten

Kylpytynnyrissä kylpeminen koetaan Suomessa sosiaaliseksi ohjelmanumeroksi, joka kokoaa perheen tai ystävät juhlistamaan arkea taivasalle. Kylpytynnyri jatkaa luonnon helmasta ja vesielementistä nauttimista syksyn ja talven keskelle. Taloustutkimuksen tutkimuksesta käy ilmi, että elämyksellisimmät kylpykokemukset syntyvät lämpimän kylpyveden, pakkassään, intiimin tilan ja tähtitaivaan luomista vastakkaisuuksista.

”Suurin haave kylpytynnyrin käytöstä liittyy juuri syys-talviaikaan, kun kylmä ilma tunkeutuu luihin ja ytimiin; Mikä voisi olla suloisempaa kuin pulahtaa lämpimään veteen, ja sieltä tuntea ulkoilma ja luonto tuoksuineen. Mikään sisäamme ei korvaa tuota tunnetta!”, kommentoi tutkimukseen osallistunut Nina

52 prosenttia vastaajista on kiinnostunut hankkimaan kylpytynnyrin talvella. Kylpytynnyrin ostopäätökseen vaikuttavat merkittävästi oma aiempi kylpykokemus, ystävien suosittelu, tuotteiden esilläolo rautakaupoissa ja messuilla sekä inspiroivien kylpykuvien näkyminen mediassa. Paljun varsinaiseen valintaan vaikuttavat eniten kylpytynnyrin laatu ja hinta. Myyntitilanteessa kuluttajat arvostavat kylpytynnyrin myyjän asiantuntemusta ja aitoa kiinnostuneisuutta asiakkaastaan.

”Vaikka kylpytynnyreihin oltaisiinkin tutustuttu jo etukäteen netissä ja paljuista tiedettäisiin suhteellisen paljon, asiakas on kuitenkin sellaisen ison ostoksen äärellä, jonka hän tekee mahdollisesti vain kerran elämässään. Myyjän ammattitaito korostuu, kun hankinta tehdään syksyllä tai talvella. Myyjältä odotetaan tietoa materiaalivalinnoista, materiaalien ominaisuuksista erilaisissa olosuhteissa sekä asennuksesta, lämmityksestä ja huollosta”, suomalaisen kylpytynnyrivalmistaja Kirami Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen muistuttaa.

Kirami Oy:n tilaama tutkimus oli kaksiosainen. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 2079 iältään 20-68-vuotiasta omakotitalossa, rivitalossa tai paritalossa asuvaa suomalaista.  Tutkimuksessa selvitettiin eri tuotemerkkien tunnettuutta, hankintapaikkoja ja tiedonhankintalähteitä.

Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin keskustelevaan ryhmään perustuvalla On-line community -metodilla. Keskusteluryhmässä vaihtoi ajatuksiaan 25 iältään 30–50-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomen. Metodin avulla saatiin tietoa kylpytynnyreihin liittyvistä tunteista ja toiveista sekä hankintaan liittyvistä päätöksistä. Lisäksi osallistujat kommentoivat kylpytynnyrien markkinointikuvia.

”Kiramin markkinointikuvista juuri talvikuvasta pidettiin eniten. Kuva henkii ainutlaatuista tunnelmaa, jonka pakkanen ja lämmin vesi voivat tarjota. Usea vastaaja totesi talvipaljuilun parhaimmaksi puoleksi kylpemisen illalla, tähtien valossa. Kuva edustaa myös mukavaa sosiaalista tilannetta ystävien kanssa”, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kati Myrén kertoo.

Lisätietoa: Markkinointivastaava Taina Hujo-Oittinen, taina.hujo-oittinen@kirami.fi, 045 122 5783.

Kirami - talvikuva