Älä kylve pöpöjen kanssa! - Vinkki: Palju on helppo pitää puhtaana

4.7.2017, 10:08

Kymmenet tuhannet suomalaiset nauttivat kesällä kylpytynnyrin veden ja lämmön rentouttavasta vaikutuksesta. Jotta nautinto olisi täydellinen, paljun puhdistuksesta ja hygieniasta kannattaa huolehtia hyvin. Se on helppoa ja nopeaa muutaman yksinkertaisen vinkin avulla.

Perusasioita kylpytynnyrin puhtaudessa ovat veden laatu ja vaihtoväli, kylpijöiden henkilökohtainen hygienia sekä yksinkertaiset pesutoimenpiteet.

– Kylpytynnyrin puhdistus on helppoa ja vie vain muutaman minuutin. Vaivattominta on vaihtaa vesi jokaisen käyttökerran jälkeen. Palju pestään käytön jälkeen pesuaineella ja huuhdellaan puhtaalla vedellä, kertoo Sastamalassa paljuja valmistavan Kirami Oy:n toimitusjohtaja Mika Rantanen.

Useita kylpykertoja suodattimen ja puhdistuskemikaalien avulla

Jos paljussa on suodatin ja desinfiointiin käytetään puhdistuskemikaaleja, samaa kylpyvettä voi käyttää jopa muutaman kuukauden.

– Suodatin kerää lian ja hiukkaset ja kemikaalit tappavat bakteerit. Kotikäyttöön on saatavilla kloori- tai happipohjaisia kemikaaleja, jotka soveltuvat kylpypaljujen veden desinfiointiin. Niitä on helppoa ja turvallista käyttää, kertoo Mika Rantanen.

Materiaali vaikuttaa puhdistukseen

Myös kylpytynnyrin materiaali vaikuttaa puhdistukseen. Muovi- ja alumiinialtaat ovat vaivattomia puhtaana pidettäviä, koska niiden sileästä sisäpinnasta lika ja epäpuhtaudet irtoavat helpommin.

– Muoviset kylpytynnyrit ovat nykyisin suositumpia. Esimerkiksi Kiramin myymistä paljuista noin 90 prosenttia on muovia, kertoo Mika Rantanen.

Vinkit kylpytynnyrin hyvään hygieniaan

1. Peseydy ennen paljuun menoa.
  2. Käytä kylpytynnyrin vettä vain kerran, jos paljussa ei ole suodatinta.
  3. Voit käyttää vettä jopa 1–3 kuukautta, jos paljussa on suodatin ja vedessä käytetään puhdistuskemikaaleja.
  4. Käytä kylpytynnyreissä vain niille tarkoitettuja desinfiointiaineita. Uima-altaille tarkoitetut tuotteet eivät sovellu paljuille.
  5. Pese kylpytynnyri pesuaineella (esimerkiksi mäntysuovalla tai Kirami Biopesuaineella) veden vaihtamisen yhteydessä. Huuhtele ja kuivaa tynnyri.
  6. Peitä kylpytynnyri kannella, kun sitä ei käytetä. Kansi edistää turvallisuutta ja estää roskaantumisen.
  7. Huuhtele kamiinan ja tynnyrin putket jokaisen käyttökerran jälkeen.

myyntipäällikkö Kalle Pakkala, Kirami Oy, p. 050 535 5623, kalle.pakkala@kirami.fi
myyntipäällikkö Antti Eskola, Kirami Oy, p. 045 634 3968, antti.eskola@kirami.fi

Kuvia paljuhetkistä

Kirami Oy on vuonna 2001 perustettu perheyritys, joka tunnetaan korkealaatuisista kylpyaltaista ja kylpytynnyreistä. Kirami toimittaa vuosittain noin 5 000 tynnyriä, minkä ansiosta yritys on Euroopan suurin paljujen valmistaja. Outstanding by Kirami -tuoteperhe laajentaa tuotevalikoimaa pihasisustukseen, grilleihin ja ulkotuliin. Yrityksen palveluksessa on 19 henkilöä ja liikevaihto on 8 miljoonaa euroa. www.kirami.fi